Ema (Inan) Ida halo abortu no/ka soe labarik arbiru ne’e sala, no Ema (Inan) Ida hahoris hodi assume estadu
hanesan inan la ho la’en (Single Mother)
sosiedade sempre julga ho buat oin-oin. (Diskriminasaun).
Hakarak ka lakohi, realidade ne’e
akontese iha sosiedade hotu-hotu iha mundu, inklui sosiedade Timor Leste ne’e
rasik. Tanba ne’e, artigu Ida ne’e mai ho pergunta hanesan; Abortu ka Hahoris? “Determinasaun Ida mak
sei Lori Ema (Inan) Ida hodi hetan
nia direitu ne’ebé dignu.
Iha moris universal, família Ida
eziste, kompostu husi Aman (La’en),
Inan (Feen) no nia oan sira. Iha vida
familiar, Aman no Inan iha papél importante hanesan enkarregadu husi nia oan
sira. Maibé realidade, iha sosiedade nia leet, iha família balun ne’ebé laiha
enkarregadu ida mak iha, entre Aman, ka Inan mak laiha, balun tan hakotu
kazamentu, husik malu, ka husik mundu ne’e (Mate).
Iha família Ida, iha ne’ebé, so iha Inan mesak mak iha responsabilidade (Luta) la ho apoiu ka suportasaun husi
figura Aman (La’en), dala barak
públiku hanaran Single Mother (Inan la ho
La’en).
Single Mother (Inan la ho La’en), bainhira ita define nia pozisaun loloos tuir
realidade, hanesan opsaun maduru ba Ema (Inan)
ida atu bele moris tuir hodi responsabiliza kondisaun ne’ebé nia hasoru tuir
devér ne’ebé nia iha maski nia direitu hetan presaun husi sosiedade no/ka
ambiente ne’ebé nia moris ka hela bá. Tanba laiha feto Ida iha mundu ne’e mak
mehi atu bele Ko’us no sai inan maibé la ho Aman (La’en). Buat hotu mosu husi presaun situasaun no kondisaun Ida. (Dezafiu Laos Opsaun).
Perl mutter & Hall iha nia teze (1992) hateten, iha kauza balun ne’ebé
iha, tanba sá Ema (Inan) Ida bele sai
Single Mother (Inan la ho La’en), ne’e
akontese tanba, iha la’en ne’ebé mate (husik
mundu), hakotu kazamentu, ka fahe malu, inklui mós Ko’us no iha oan fora
husi kazamentu.
Feen ne’ebé ko’us ka isin-rua sempre kontente
hamutuk ho nia la’en hodi hein momentu hahoris, hanesan esperansa alegria Ida
bá Família ne’ebé sira harii. Maibé sentimentu Ida ne’e diferente tebes bá sira
ne’ebé Ko’us no iha oan fora husi kazamentu, tanba problema ne’ebé sira hasoru,
bain-bain la normál tuir públiku nia perspetiva. Iha ne’ebé públiku nunka mais
atu konxiente katak, saida mak Single Mother (Inan la ho La’en) sira enfrenta bainhira hetan problema Ko’us no
iha oan fora husi kazamentu. Tuir loloos, públiku tenke konxiente katak, ema (Inan) ne’ebé Ko’us no iha oan fora husi
kazamentu hanesan akontesimentu ne’ebé halo ema (Inan) ne’e rasik enfrenta pozisaun dalmátika, iha ne’ebé ema (Inan) ida rasik susar tebes atu hili
alternativu ida hodi bele moris tuir. Atu hili abortu ka hahoris, dala ruma ema
hotu hili dalan alternativu mak hahoris, maibé diferente ho ema (Inan) ida ne’ebé enfrenta problema ne’e
rasik, sira atu hili abortu ka hahoris ne’e nafatin dalmátika, hili abortu ne’e
sei sala tuir étika no moral vida umana iha aspetu kultura no mós relijiaun,
hili hahoris sei nafatin hetan julgamentu, akuzasaun no diskriminasaun husi
públiku, liu-liu parte família mós. Tanba ne’e hakerek na’in foti konkluzaun
simples Ida katak, Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) ne’e pozisaun dalmátika bá Ema (Inan) Ida nia desizaun. Ho nune’e hamosu
hanoin Ida katak, Abortu ne’e bele sala no bele los, no hahoris ne’e los no
bele sala.
Ho referénsia hirak ne’ebé iha, Ita
bele determina ona katak kauza husi akontesimentu hanesan, Ko’us no iha Oan
fora husi Kazamentu, ne’e kompostu husi Fatór rua, mak hanesan; Fatór interna
no Fatór esterna. Fatór Interna; hetan isin-rua ho konsensu maibé too ikus
laiha responsabilidade, hanesan; indivíduu rasik hakarak goza maibé laiha meiu
atu prevene isin-rua, ka parte família ruma la aseita ba relasaun domin. Fatór
esterna; hetan isin-rua tanba gravidade asidentál (isin-rua la ho la’en), hanesan; ambiente la favoravel, ekonomia,
violasaun seksuál, raptu, insestu (relasaun
seksuál entre membru família rasik).
Ko’us no iha oan fora husi kazamentu
(isin-rua la ho la’en) hanesan situasaun
ne’ebé normal bá sosiedade progresivu no avansadu sira, liu-liu iha kontinente Amérika,
Eropa inklui mós Ázia sorin balun. Maibé diferente tebes bá sosiedade Timor Leste
ne’ebé sei assume pozisaun hanesan sosiedade akulturadu, tanba ne’e sei hamosu impaktu
Ida mais sériu bainhira ema (Inan) Ida
enfrenta problema ka situasaun refere. Tanba ne’e hakerek na’in koko atu fahe impaktu
husi situasaun refere bá parte hotu hanesan;
Ema (Inan) Ida ne’ebé enfrenta situasaun hanesan Ko’us no iha oan fora
husi kazamentu (isin-rua la ho la’en)
sei hetan impaktu ne’ebé sériu bainhira oan iha hela kabun to’o hahoris. Iha aspetu
moral, dala barak sentimentu umanu hanesan ema feto Ida lakon kontrolu, no nia
rasik sente nia aan diferente tebes ho nia feto maluk sira seluk. Iha aspetu psikolójiku,
nia psikolojia la normal ka lakon kontrolu mós tanba nia dignidade nu’udar ema
umanu Ida hetan diskriminasaun ka hetan presaun hela. Dala ruma impaktu Ida
ne’e sai influensia boot Ida hodi nia hili abortu to’o ikus hamosu mós situasaun
Ida ne’ebé anormál ba nia saúde mós, inklui, nia vida mós ameasa tebes tanba
hetan presaun oin-oin husi parte hotu-hotu. Impaktu seluk ne’ebé Ema (Inan) ida
sei hasoru karik nia rasik hili dalan hahoris mak, presaun públiku ne’ebé mosu
ho meiu julgamentu, akuzasaun no diskriminasaun bá nia aan no bá oan ne’ebé nia
hahoris maibé laiha aman ne’ebé iha nia sorin.
Bainhira membru família Ida hasoru
situasaun hanesan Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en), sei fó impaktu mós bá nia Família ne’e rasik
tanba perspetiva públiku ne’ebé hare liu bá problema duke nia kauza no hun
no/ka abut. Perspetiva ne’ebé ábitu ho hare liu bá problema duke nia kauza no
hun no/ka abut sei hamosu impaktu ne’ebé sériu bá parte família hodi família
rasik haluha nia responsabilidade moral nu’udar hun bá solusaun hodi solusiona
Ema (Inan) ida ne’ebé enfrenta
situasaun hanesan Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en).
Konsentimentu, bainhira família Ida hasoru
situasaun hanesan Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en), nia família, iha responsabilidade moral hodi
labele monu bá impaktu ne’ebé iha, maibé tenke sai autór prinsipál bá solusaun
atu labele hatodan tan impaktu ne’ebé nia membru família rasik enfrenta. Karik Ida
ne’e bele konxiensaliza Ita katak, Bainhira membru família ida hasoru situasaun
hanesan Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) laiha impaktu ba ita nu’udar família tanba
ita mak hun ba solusaun problema ne’ebé ita nia ema rasik hasoru.
Entretantu, ba komunidade, Bainhira
Ema (Inan) ida hasoru situasaun
hanesan Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) iha sosiedade ida nia leet, sei fó impaktu
mós bá sosiedade ka komunidade ne’ebé moris iha sosiedade refere nia identidade,
tanba dala barak sosiedade ida eziste, asegura liu identidade no dignidade komún
duke identidade no dignidade pesoál, tanba ne’e Bainhira Ema (Inan) ida hasoru situasaun hanesan Ko’us
no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua
la ho la’en) iha sira nia leet, sira preokupadu liu hodi fó presaun oin-oin
la ho konxiente, katak, tuir loloos sira duni mak autór prinsipál ba moral ema
sira ne’ebé moris iha sira nia sosiedade. Sira mós inkonxiente katak, pesoál Ida
ka dignidade minoritáriu Ida nia ezisténsia mós pertense husi dignidade komún bá
sosiedade ne’ebé sira moris bá, ikus mai sira tenke preokupa liu ba dignidade komún
hodi diskrimina dignidade minoritáriu sira. “Minoritáriu ne’e pertense husi Majoritáriu
tanba Majoritáriu la moris mesak bainhira laiha Minoritáriu”
Ema (Inan) ne’ebé de’it, sempre sente trauma bainhira enfrenta problema
hanesan, Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en). Ne’e kondisaun normal Ida ne’ebé sempre
akontese iha Ema (Inan) Ida nia sentimentu, Satan problema ne’ebé inan ne’e
rasik hasoru lakon responsabilidade husi mane ne’ebé nia kesi esperansa domin
bá no karik mós problema ne’e mosu tanba gravidade asidentál, ambiente la
favoravel, ekonomia, violasaun seksuál, raptu, insestu (relasaun seksuál entre
membru família rasik) ruma. Dala barak akontese mak, inan ne’ebé enfrenta
problema hanesan, sente trauma, ta’uk, nia psikolojia la normal, lakon
esperansa moris, sente lakon dignidade nu’udar feto, sente nia-aan diferente
tebes ho nia feto maluk sira seluk. Sentimentu Ida ne’e sai presaun boot Ida ba
nia, no nia lakon hanoin no vontade tomak, oinsá hili dalan ne’ebé los no di’ak
hodi moris tuir, sentimentu sira ne’e duni mak halo, Feto barak hili liu abortu
hanesan meiu atu hasees-aan husi problema ne’ebé sira enfrenta, maski meiu ne’e
afeta tebes ba nia saúde no mós nia moral nu’udar umanu ida tuir kultura no
relijiaun nia doutrina. Dala ruma mós, nia forsa nafatin no konsege ultrapasa
ho sentimentu hirak ne’e hodi hahoris, maibé sei iha nafatin sentimentu ne’ebé
nakonu diskriminasaun, tanba perspetiva públiku sempre mai ho versaun no
presaun oin-oin.
Sentimentu ema (Inan) ne’ebé Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) dala barak la
folin laek iha sosiedade nia leet, tanba realidade barak hatudu hela katak, bainhira
ema (Inan) Ida Ko’us no iha oan fora
husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) iha sosiedade ida nia laran, sosiedade
preokupa liu, oinsá atu kolia ho diskriminasaun oin-oin, duke komprende no
ajuda netik hodi fó solusaun ne’ebé justu. Hahalok Ida ne’e sai ona kostume ba
sosiedade hotu iha mundu, inklui mós sosiedade Timor Leste rasik. Iha ne’ebé,
situasaun Ida Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) ne’e ema barak konsidera hanesan hahalok la
ho moral, tanba ne’e sosiedade sempre diskrimina, julga no akuza buat oin-oin,
no sira mós sempre fó sala bainhira ema (Inan)
Ida ne’ebé enfrenta problema refere hili dalan abortu.
Persesaun sosiedade Ida ne’e hatudu
katak, espíritu umanidade ne’e folin laek tebes, sentimentu maioridade la
importante kompara ho sentimentu maioridade. Tuir loloos, ema hotu tenke
konxiente katak, Minoritáriu ne’e pertense husi Majoritáriu tanba Majoritáriu
la moris mesak bainhira laiha Minoritáriu, tanba ne’e, kuandu Ita liga bá
sentimentu ne’ebé Ema (Inan) ida
sente bainhira hasoru situasaun Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en), sosiedade hotu
tenke konxiente hodi fó dalan ne’ebé di’ak no los liu husi meius oin-oin atu
ema ne’ebé hasoru situasaun refere bele sente kmaan hodi ultrapasa situasaun
refere ho di’ak.
Atu halo prevensaun bá problema Ko’us
no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) no prevene mós perspetiva
públiku ka persesaun sosiedade ne’ebé nakonu ho presaun no diskriminasaun,
hakerek na’in foti no determina meiu prevensaun lubuk Ida hanesan;
Prevensaun bá problema Ko’us no iha
oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho
la’en) presiza iha Konxiénsia moral bá asaun relasaun sexual, tanba Relasaun
sexual ne’e asaun livre no direitu sexual bá ema hotu, katak, ema hotu ne’ebé
moris iha mundu, normal tebes bá sira no sempre halo relasaun sexual liu husi prosesu
saida de’it, maibé tenke ho konxiénsia moral nu’udar umanu ne’ebé nakonu ho
responsabilidade. No bainhira Relasaun sexual ne’e asaun livre no direitu sexual
Ida bá ema hotu, maka tenke iha mós edukasaun sexual ne’ebé apar, atu bele hadook
aan husi problema Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) no mós problema sira seluk ne’ebé afeta bá saúde
no mós vida moris umanu nian.
Prevensaun bá perspetiva públiku ka
persesaun sosiedade ne’ebé nakonu ho presaun diskriminasaun maka tenke iha Konxiensializaun
moral nu’udar umanu. Tanba Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) Laos mehi no
esperansa bá feto Ida iha mundu, buat hotu mosu hanesan dezastre no/ka asidente
ne’ebé mai la ho esperansa, tanba ne’e, Ita hotu nu’udar umanu tenke iha
konxiénsia no koñesimentu hodi komprende no hare realidade hotu bainhira
problema ne’e mosu iha ita nia leet. Presiza mós Konsolidasaun Ema bá ema,
tanba Abortu fó sala no hahoris julga, ne’e akontese tanba ema barak seidauk
iha kompriensaun, katak Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en) ne’e realidade ida,
no públiku tenke konsidera no respeita, tanba ne’e ema nia direitu, no ema hotu
tenke konxiente hodi konsolida bá malu tuir realidade ne’ebé iha.
Fila fali ba tópiku, Abortu fó sala
no Hahoris Julga, ne’e presaun boot Ida ba Ema (Inan) Ida bainhira hasoru kondisaun hanesan, Ko’us no iha Oan fora
husi Kazamentu, iha parte seluk mós direitu determinate Ida hodi bele hili,
karik situasaun no kondisaun Ida obriga. (Opsaun
atu hasoru perspetiva públiku). Tanba dala barak, ema hotu nunka mais atu hanoin
kona, oinsá Ema (Inan) foti desizaun
Ida bainhira hasoru problema hanesan, Ko’us no iha oan fora husi kazamentu (isin-rua la ho la’en), situasaun ne’ebé
sira hasoru ne’e dalmátika, pozisaun ne’ebé sira hamriik bá mós dalmátika,
tantu estadu ne’ebé sira assume mós dalmátika, to’o desizaun ne’ebé sira atu
foti mós dalmátika. Susar tebes bá sira atu deside determinasaun Ida hodi moris
tuir iha sosiedade ida ne’ebé fó kontribuisaun ba sistema patriarkál hodi la
konsidera igualdade jéneru. No Bá Ita hotu, Saida mak Ita sei halo, bainhira
ita sai sira?
Ko’alia kona bá Single Mother, Ita ko’alia ona kona bá Feto nia direitu, ko’alia
ona kona bá Feto nia direitu la sees husi jéneru ema nian ne’ebé eziste hanesan
sosiedade ida. Dala barak perspetiva sosiedade, sempre hateten katak Feto nia
grau ka pozisaun ki’ik liu iha Mane sira nia okos, Ida ne’e mak realidade
perspetiva públiku ne’ebé iha hasoru Feto sira nia pozisaun iha sosiedade Ida
nia laran. Perspetiva Ida ne’e hatudu momoos iha prekonseitu jerál sira,
hanesan; “Feen Ida tenke atende nia La’en” ka “Feen Ida tenke tuir nia La’en
nia hakarak”. Prekonseitu Ida ne’e hetan forsa husi estrutura moral sosiedade
ne’ebé tane aas hela iha lei relijiaun no kostume kulturál patriarkál,
feudalizmu, kolonializmu sira. Ida ne’e mosu husi Ita nia bei’ala sira too ohin
loron perspetiva ida ne’e seidauk lakon. Maibé iha parte seluk, perspetiva Ida
ne’e konsidera falsu, tanba sientista antropolojia sira deskobre ona katak,
kondisaun Ida ne’e la nafatin beibeik. Iha sékulu XVX, sosiedade India
Iroquois, Alemaña, Suku sira iha Scythia Ázia sentrál, sira hatoman aan ona ho
igualdade jéneru, ida ne’e sai ezemplu di’ak ida bá sosiedade Timor atu halakon
perspetiva ne’ebé nakonu ho prekonseitu hanesan “Feen Ida tenke atende nia
La’en” ka “Feen Ida tenke tuir nia La’en nia hakarak”. Satan Ita iha ona
miléniu XXI nia laran, iha ne’ebé sistema demokrasia dominate iha mundu.
Liga uitoan bá konseitu Feminizmu,
iha relasaun Ida ne’e, presiza define loloos entre Mane (Male) no Feto (Female),
iha ne’ebé define hanesan aspetu diferensa biolójika, no hanesan kriasaun
natural, ida seluk, Mane (Masculine)
no Feto (Feminine) ne’ebé define
hanesan diferensa psikolojia kulturál. Ho liafuan seluk, male-female pertense liu bá seksualidade no masculine-feminine pertense ba Seksu ka jéneru, hanesan He no she. Entaun, objetivu prinsipál husi Feminista maka igualdade no
inter-relasaun jéneru. Ho nune’e, atu tane aas dignidade no direitu feto sira
nian maka feto sira tenke iha Luta no rezisténsia hodi kontra saida de’it mak
afeta bá sira dignidade no direitu.
Ho referénsia hira ne’e, Ita bele
define loloos ona katak, ema hotu iha direitu atu halo relasaun sexual ho se
de’it, maibé tenke ho konxiénsia, kompriensaun, koñesimentu ba edukasaun seksuál
ne’ebé asegura saúde seksuál no di’ak liu uza meiu protejidu bá isin hanesan (condom
KB). signifika relasaun sexual ne’ebé ho meiu violasaun mak sala tuir enkuadramentu
legal sira. Públiku mós tenke konxiente katak, Sigel Mother (Inan la ho La’en) hanesan estadu (status) ne’ebé normal.
Hanesan Rekomendasaun ikus bá tópiku
iha leten, hakerek na’in rekomenda atu Sosiedade Timor Leste tane aas direitu
feto bazeia bá enkuadramentu igualdade jéneru nian ne’ebé iha no mós konsidera no
valoriza Sigel Mother (Inan la ho La’en)
hanesan estadu (status) ne’ebé normal
tebes. Ida seluk maka, tenke iha legalidade mós bá edukasaun sexual, atu bele
antesipa no hasees aan husi problema hanesan Ko’us no iha oan fora husi
kazamentu (isin-rua la ho la’en) ho
pozisaun seidauk prontu no mós problema saúde hanesan moras, HGIV-SIDA. Iha
parte seluk mós tenke iha konxiensializaun moral no konsolidasaun ema bá ema
kona bá estadu (status) Sigel Mother
(Inan la ho La’en), Edukasaun Sexual,
Konxiénsia Relasaun Sexual no pozisaun jéneru ema nian atu labele hamosu
perspetiva sira ne’ebé afeta bá direitu, dignidade, saúde no vida ema nian.
Hakerek Na’in:
Z-Ray Vilela
Kalru kedan kamarada Z-ray
ReplyDeleteMaibe Artigo ida beke loke ema hotu nia hanoin atu bele hatene.
Avante✊