Argelio B. Vilela “Z-ray Vilela”
Sosiedade Timor-Leste nu’udar sosiedade kulta ne’ebé vizivel too ohin loron ho
nia perspetiva ne’ebé sempre konsentra ba tradisaun, kultura no kostume antiga.
Perspetiva ida ne’e influénsia tebes ba ezisténsia tatto inklui konsiderasaun
ba igualdade jéneru. Tatto sempre asosiadu ho kriminalidade, tanba ema lubuk
balun ne’ebé utiliza tatto iha nia isin hanesan simbolu korajen ida hodi
partisipa iha aktu krime, no media massa mos ábitua ho hatudu tatto ne’ebé iha
ema nia isin hanesan indikadór baihira ema ruma partisipa iha krime ruma no/ka
bainhira ema refere akuzadu hanesan suspeitu ba krime ruma. Kestaun ida ne’e
indiretamente kondisioná sosiedade Timor-Leste hodi nafatin interliga tatto ho
kriminalidade. Enkuantu konsiderasaun ba igualdade jéneru, kuadradu Feto hare
hanesan objetu komplementár ba nesesidade biolójika no nesesidade parseiru ba
mane tanba dominasaun sosiedade patriarkal ne’ebé hatur-saé Mane nia pozisaun
boot no aas-liu Feto, hahalok ida ne’e sei sai nafatin kostume ida ne’ebé
konsidera hanesan tradisaun ne’ebé labele muda. Iha parte seluk, pontu de vista
publiku kona-ba tatto iha sosiedade Timor-Leste diferensializa iha sexo, entre
mane ne’ebé iha tatto no feto ne’ebé iha tatto. Mane tatto, ne’e kriminozu,
Feto tatto, ne’e Puta / Feto ne’ebé
moris ho atividade sex komersial. Hare ba exposto sira ne’e artigu ida ne’e mai
ho argumentu krítiku utiliza abordagem akademiku ho hanoin atu halo
konxiensializasaun no hatur identidade hafurak-isin hanesan estetika ida, hodi
nune’e bele prova katak, saida mak sosiedade hanoin kona-ba estereótipu ne’ebé
negativu hasoru ema ne’ebé iha tatto, neineik sei rahun no/ka tohar, inklui
saida mak sosiedade deside kona-ba kuadradu Feto tuir perspetiva patriarkal sei
mout no lakon. Prova hodi halakon perspetiva sosiedade kulta ne’ebé vizivel no
klásika liu hare ba tatto no kuadradu feto mak, hatur tatto nu'udar arte ne’ebé
foti isin-lolon hanesan media espresaun, no hatur feto hanesan parseiru igual
ne’ebé hanesan ho mane hodi bele hetan espasu iha liña frente.
Perspetiva Sosiedade
Timor-Leste kona-ba Arte
Iha moris sosiedade, Arte nu’udar kestaun ne’ebé interesante liu hodi bele
vinkula ema ba iha espresaun ida no hafurak sosiedade ida nia moris, tanba arte
mak espresaun espíritu ne’ebé furak liu. Universalmente iha pensamentu kona-ba
arte hanesan obra, koñesidu nu’udar simbólika, Metafórika, Manipulasaun objetu,
Auto-espresaun, inklui impresaun no mensajen lubuk ida. Konteúdu ida ne’e hotu
nu’udar deskrisaun kona-ba realidade no vizaun mundu ne’ebé aprezenta mai
hanesan obra ida.
Iha kontestu Timor-Leste, Arte hatur hanesan espresaun espíritu ne’ebé
hatudu identidade kultural no moris ema nian hodi bele dignifika nia valor
kultural, hanesan identidade lisan, identidade knua, antesedénsia tradisaun no
istória antiguidade tradisaun, kultura no kostume. Arte iha Timor-Leste espresa
liuhusi hamulak ka ko’alia, kanta, dezeñu, eskultura-ai, eskultura-fatuk.
Espresaun arte utiliza isin-lolon ema-nian hanesan instrumentu iha era
primordial seidauk eziste, hafoin akontese iha Erra istória Timor-Leste
bainhira Kolonizasaun Portugeza too ona iha Timo-Leste too okupasaun japoneza,
no invazaun indonézia. Ho nune’e, iha sosiedade Timor-Leste nia hare, Espresaun
arte utiliza isin-lolon ema-nian hanesan tatto (Caci, iha lian Fataluku)
nu’udar injesaun eransa kultural kolonial mezmu istorikamente iha rai-seluk
utiliza nanis ona iha 3000 Ac. Iha mesir antiga, tuir mai husi ema Polinesia,
Filipina, Kalimantan, Afrika, Norte Amerika, Amerika Sul, Mesoamerika, Europa,
Japaun, Kamboja, inklui Tionghoa, no too mai iha Timor iha Tempu okupasaun Japaun,
Feto Timor utiliza hodi livre husi, sai-atan seksual ba Militar Japaun.
Arte bazikamente la’ós produtu produsaun no reprodusaun natural, maibé husi
obra ema nian, entaun arte iha poténsia artifisial. Arte ho nia kapasidade la
natural ho sentidu kria no destina ba ema ho nia moris. Ho nune’e arte hanesan
algu artifisial ho sentidu la’ós rezultadu prosesu natural maski nia material
produsaun mai husi rai. Ida ne’e hatudu referénsia di’ak ida ba sosiedade Timor-Leste atu konsidera tatto hanesan Espresaun
arte ne’ebé utiliza isin-lolon ema-nian nu’udar
instrumentu atu espresa nia espíritu, espresaun ida ne’e hatudu poténsia
artifisial husi mudansa no evolusaun ema Timor hodi bele dignifika nia valor
kultural, hanesan identidade lisan, identidade knua, antesedénsia tradisaun no
istória antiguidade tradisaun, kultura no kostume la’ós ona liu husi hamulak ka
ko’alia, kanta, dezeñu, eskultura-ai, eskultura-fatuk de’it maibé liu husi nia
isin lolon ema nian rasik. Hare ba istória mundiál, arte iha nanis ona Erra
Grésia antiga, no bele dehan katak, arte aparese ka iha no mosu hamutuk kedas
ho prezensa umana iha mundu ida ne'e. Afirmasaun ida ne’e razoável liu tanba
ezisténsia arte labele hafahe ka separa husi ezisténsia umana, ho lia-fuan
seluk, arte eziste tanba iha ezisténsia umana, no sein ezisténsia uman, arte
labele koñesidu.
Istorikamente Sosiedade Timor-Leste, hatur arte hanesan espresaun
espíritu ne’ebé hatudu identidade kultural no moris ema nian hodi bele
dignifika nia valor kultural, no kesi metin fiar espirituál ba obra ne’ebé
espresa-ona liuhusi hamulak ka ko’alia, kanta, dezeñu, eskultura-ai,
eskultura-fatuk. Lala’ok istória ne’ebé eziste ona tempu naruk ida ne’e hasoru
mudansa kontraditóriu, tantu iha nia propózitu no esénsia hamutuk ho
dezenvolvimentu sivilizasaun no intelektualidade umana. Istória ida ne’e lori
ita ba literatura oin-oin no fonte literatura sira nia afirmasaun, katak
inisialmente arte intimamente relasionadu tebes ho espresaun espíritu ka alma
ema nian no kesi ho fiar ne’ebé ho forma májika no beleza natural. Katak fiar
ida ne’ebé ho forma religiu-mágika espresa liu-husi mundu arte hanesan símbolu
obediénsia ida. Ida ne’e akontese no deskreve nanis iha Erra Grésia antiga, no
iha Timor-Leste, sosiedade sei iha fiar ba ida ne’e too ohin loron. Entaun ita
bele konklui katak, arte kontein valor espirituál no metafíziku. Mezmu
sosiedade Timor-Leste sei iha fiar katak arte kontein valor espirituál no
metafíziku maibé iha rai seluk, paradigma ida ne’e hasoru mudansa ne’ebé
signifikanté tebes tuir evolusaun umana, realidade barak hatudu iha deskrisaun
arte ne’ebé iha Erra modernu no era postu-modernu, katak arte la ho forma
religiu-mágika ona. Signifika iha Erra modernu no era postu-modernu, kestaun
arte iha nia singularidade únika rasik. Singularidade únika ne’e hamosu husi observador
no filózofu mundiál sira nia pontu de vista ne’ebé oin-oin kona-ba arte. Atu hatene
diak liu kon-ba mudansa arte, kle’an liu iha The Liang Gie, Suatu Konsepsi
Kearah Penertiban Filsafat.
Rezumu simples husi perpetiva arte iha sosiedade Timor-Leste mak, arte no
ezistensia umana nu’udar kestaun inseparavel, tanba bazikamente arte hanesan
espresaun espiritu ka alma ne’ebé furak liu husi propozitu no objetivu moris
ema nian. Iha Timor-Leste, arte hanesan mos religiu-mágika, Katak fiar ida
ne’ebé ho forma religiu-mágika espresa liuhusi mundu arte hanesan símbolu
obediénsia ida. Ho nune’e, funsionalmente arte hanesan espresaun espiritu ka
alama ne’ebé furak liu husi propozitu no objetivu moris ema nian. Universalmente
sosiedade Timor mos hatur Arte hanesan espresaun espíritu ne’ebé hatudu
identidade kultural no moris ema nian hodi bele dignificar nia valor kultural,
hanesan identidade lisan, identidade knua, antesedénsia tradisaun no istória
antiguidade tradisaun, kultura no kostumene’ebé espresa liuhusi hamulak ka
ko’alia, kanta, dezeñu, eskultura-ai, eskultura-fatuk. No presiza tebes atu tau
konsiderasaun ba tatto hanesan Espresaun arte ne’ebé utiliza isin-lolon ema-nian nu’udar
instrumentu atu espresa nia espíritu, espresaun ida ne’e hatudu poténsia
artifisial husi mudansa no evolusaun ema Timor hodi bele dignifika nia valor
kultural, hanesan identidade lisan, identidade knua, antesedénsia tradisaun no
istória antiguidade tradisaun, kultura no kostume la’ós ona liuhusi hamulak ka
ko’alia, kanta, dezeñu, eskultura-ai, eskultura-fatuk de’it maibé liu husi nia
isin lolon ema nian rasik.
Perspetiva Sosiedade
Timor-Leste Kona-ba Tatto
Iha sosiedade Timor-Leste nia hare, Espresaun arte utiliza isin-lolon
ema-nian hanesan tatto (Caci, iha lian Fataluku) nu’udar injesaun eransa kultural kolonial mezmu Istorikamente iha rai-seluk utiliza nanis ona iha 3000
Ac. Iha mesir antiga, tuir mai husi ema Polinesia, Filipina, Kalimantan,
Afrika, Norte Amerika, Amerika Sul, Mesoamerika, Europa, Japaun, Kamboja,
inklui Tionghoa, no too mai iha Timor iha Tempu okupasaun
Japaun, Feto Timor utiliza hodi livre husi, sai-atan seksual ba Militar Japaun.
Espresaun arte utiliza isin-lolon ema-nian hanesan tatto iha Timor-Leste
seidauk konsidera hanesan Espresaun arte ne’ebé
utiliza isin-lolon ema-nian nu’udar instrumentu atu espresa nia espíritu
ka alma umanu. Tatto sempre asosiadu ho kriminalidade, tanba ema lubuk balun
ne’ebé utiliza tatto iha nia isin hanesan símbolu korajen ida hodi partisipa
iha aktu krime, no media massa mos ábitua ho hatudu tatto ne’ebé iha ema nia
isin hanesan indikadór baihira ema ruma partisipa iha krime ruma no/ka bainhira
ema refere akuzadu hanesan suspeitu ba krime ruma. Kestaun ida ne’e
indiretamente kondisioná sosiedade Timor-Leste hodi nafatin interliga tatto ho
kriminalidade, katak ema ne’ebé iha tatto ne’e kriminozu, bandidu, eskavadora,
ema-aat no seluk tan. Paradigma sosial ida ne’e kuda-an metin no aneksa ho
tatto no tranzmite ho forma re-tranzmitidu too ohin loron liuhusi konstrusaun
pensamento ne’ebé hamosu ba bei-beik husi influénsia media. No sosiedade nia
perspetiva ba tatto nafatin ho kriminalidade. Ema ne’ebé iha tatto mos dala
ruma bandu iha Komunidade sosiedade kulta balu, bandu atu tama iha grupu
relijioza sira, bandu atu servisu iha instituisaun estadu no privadu, bandu atu
sai traballadór iha fatin ruma tanba ignoránsia ne’ebé hatur nanis ona hodi
liga nafatin tatto ho kriminalidade, idéntiku ho destruidór ba valor estrutura
sosial, kultura no relijiaun, jeneraliza ema hotu ne’ebé iha tatto ne’e
kriminozu no seluk tan.
Persesaun sosiedade kona-ba tatto la’o ho kondisaun diferente, iha ema
balun halo tatto iha nia isin tanba espíritu ka alma umanu hanesan arte ida,
iha balun ne’ebé hakarak hafurak isin tuir mudansa sosial ne’ebé barak liu iha
tatto, iha mos motivu seluk mak iha hakarak hodi halo tuir ema seluk ne’ebé sai
idola ka gosta ba tanba ema refere inspira hodi bele hatudu nia espíritu
fiar-an liuhusi tatto, signifika tatto konsidera hanesan meiu atu hasae nia
sentimentu fiar-an. Iha mos ema balun ne’ebé konsidera tatto hanesan dalan
ne’ebé foti nia hodi halo interasaun ho ambiente sira ne’ebé besik nia. Mais
realidade kondisaun sira ne’e soke tebes etika moral husi perspetiva sosiedade
ne’ebé hare moral no etika tuir perspetiva kulta ne’ebé iha. Husi persesaun
ne’ebé la’o hasoru tatto, tantu pro no mós kontra, mosu komprensaun ida katak,
perspetiva negativa kona-ba tatto susar tebes atu halakon iha sosiedade, tanba
husi perspetiva sira ne’e hotu utiliza barak liu sai sasukat hodi hare ema
ne’ebé iha tatto mak hare de’it nia isin ne’ebé makerek maibé la hare husi nia
etika moral nu’udar umanu ne’ebé iha sosiedade.
Perspetiva ida ne’ebé vizivel liu iha Erra ohin loron mak, ema ne’ebé iha
tatto bele hetan impedimentu iha nia karreira iha instituisaun estadu no
privadu sira, instituisaun sira ne’e bandu ka iha proibisaun atu nia
funsionáriu sira iha tatto, kestaun refere dala ruma tanba sei iha kólerasun ho perspetiva negativu kona-ba tatto ne’ebé la’o iha sosiedade. Ema ne’ebé iha
tatto mos hetan impedimentu atu hala’o atividade sosial hanesan doasaun raan,
iha ne’ebé ema iha tatto labele fó dalan atu halo doasaun raan ho razaun
médiku. Satan ema iha tatto no derrepente hetan kapturasaun ba polisia, polisia
bele deside hodi baku, detein uluk antes halo investigasaun tanba sukat de’it
husi tatto, la’ós husi aktu saida mak nia halo.
Kondisaun ida ne’e la’o nafatin ho perspetiva negativa, tanba ne’e artigu
ida ne’e mai ho argumentu krítiku utiliza abordagem akademiku ho hanoin atu
halo konxiensializasaun no hatur identidade hafurak-isin hanesan estetika ida,
hodi nune’e bele prova katak, saida mak sosiedade hanoin kona-ba estereótipu
ne’ebé negativu hasoru ema ne’ebé iha tatto, neineik sei rahun no/ka tohar, no
sosiedade tenke konsidera tatto hanesan Espresaun arte ne’ebé utiliza isin-lolon ema-nian nu’udar
instrumentu atu espresa nia espíritu ka alma umanu.
Nu'udar meiu konxiensializasaun, sosiedade presiza hatene katak tatto
la’ós idéntiku ho kriminalidade, tatto parte ida husi arte, ema ne’ebé iha
tatto utiliza nia isin-lolon hanesan media ba espresaun espíritu, tatto mak
espresa nia espresaun privadu ida, husi mensajen arte ida ne’ebé iha valor ba
ema refere atu foti nia isin hodi espresa sai. Hanesan istória pasadu, momentu
sira ne’ebé nakonu ho valor ne’ebé espresa liuhusi obra arte ida hanesan
tatto. Segundu, iha satisfasaun individu, katak iha tatto, nia bele diferente
ho ema seluk, no ikus-liu husi tatto mak nia bele hatur nia identidade ida hodi
ema seluk bele hatene. Portantu, bele hateten mos katak, sosiedade tenke iha
konxiénsia hosi simu tatto hanesan parte ida husi arte, no labele halo diskriminasaun
ba ema ida tan de’it iha tatto, tanba em hotu-hotu hanesan umanu ida iha
sosiedade ida, labele sukat nia kuadradu ho de’it tatto, tanba ema iha tatto la
signifika nia la-eskola, nia la hatene buat ida, nia bandidu, no nia beik-teen.
Hanesan abordagem akadémiku, iha tatto ne’e desizaun umana, tatto hanesan
parte husi arte, kada motivu ne’ebé utiliza iha isin-lolon bele hatudu
karakterístika ema nian, aleinde ida ne’e, halo isin sai makerek ho tatto
konsidera hanesan media tranzmisaun artístiku umanu. Tatto la koñese idade,
tanba akumuladu sírkulu sosiedade hotu-hotu, tantu adultu, joven no labarik,
feto no mane. Tatto mos valoriza hanesan arte únika iha isin lolon hodi hafurak
isin ne’ebé iha tatto ba. Ho ida ne'e iha valor lubuk ida husi tatto mak
hanesan;
- Tatto Kontein valor Kultura Sosial, tanba Tatto hanesan Espresaun arte
ne’ebé utiliza isin-lolon ema-nian
nu’udar instrumentu atu espresa nia espíritu, espresaun ida ne’e hatudu
poténsia artifisial husi mudansa no evolusaun ema Timor hodi bele dignifika nia valor kultural, hanesan identidade lisan, identidade knua, antesedénsia
tradisaun no istória antiguidade tradisaun, kultura no kostume la’ós ona liuhusi hamulak ka ko’alia, kanta, dezeñu, eskultura-ai, eskultura-fatuk de’it
maibé liu husi nia isin lolon ema nian rasik.
- Tatto Kontein valor Artístiku, liuhusi tatto, artista sira bele
tranzmite obra artístiku umanu hodi ema hotu bele hare, bele senti katak, media
tranzmisaun utiliza ba obra artístiku la’ós de’it, ai, fatuk, kanvas no seluk
tan maibé ema nia isin-lolos mos parte ida husi media obra artístiku. Tatto
la’ós de’it atu hafurak isin, maibé tatto bele fornese enerjia ne’ebé iha forsa
tuir valor no filozofia dezeñu ida. Dezeñu iha isin-lolon ema nian sai ona
parte husi arte no kultura sosial iha mundu hotu-hotu, ho nune’e liuhusi
tatto, ema bele hetan nia identidade artístiku lolos husi valor umanu ne’ebé
nia iha liu-husi poténsia artifisial tatto iha nia isin.
- Tatto sai reflexo ba ezisténsia sosiedade, espesifikamente sírkulu
juventude, juventude sira hatur tatto hanesan ona identidade ba sira nia
korajen nu’udar joven iha sosiedade, sírkulu juventude hahú ho nia korajen
nakloke hodi hatudu sira nia identidade, sira sei senti satisfeitu tebes ho
makerek iha isin, husi tatto sira sente bele ona foti sira nia espresaun
liuhusi símbolu oin-oin, atu espresa sira nia sentimentu artístiku, sentimentu
sosial, sentimentu kultural, sentimentu domin no paz ne’ebé ema labele hare
tanba dala-barak, ema dehan joven mak autór kriminozu, tanba ne’e husi tatto
ne’ebé ema hatur idéntiku ho kriminalidade, juventude bele espresa saida mak
sira senti, tanba sira iha konxiénsia, katak sira mak jerasaun sosiedade nian
ne’ebé lolos labele hetan diskriminasaun, julgamentu no akuzasaun hanesan autór
kriminozu.
Ikus liu tanba, istória hatudu bainhira iha okupasaun Japaun, Feto Timor
utiliza tatto hodi livre husi, sai-atan seksual ba Militar Japaun, entaun ita
koko atu kontinua hakerek Movimentu Feto ho forma universal atu halo
komparasaun iha Timor-Leste hodi bele halakon perspetiva patriarkal no hare liu
ba perspetiva sosiedade kulta ne’ebé vizivel no klásika liu hare ba tatto no
kuadradu feto hodi bele hatur tatto nu'udar arte ne’ebé foti isin-lolon hanesan
media espresaun, no hatur feto hanesan parseiru igual ne’ebé hanesan ho mane
hodi bele hetan espasu iha liña frente. No afirmasaun kontinua mai hanesan;
Reprezentate Jéneru iha Perspetiva Movimentu Feminista, espesifika liu ba Feto ne’ebé
iha tatto.
Títulu; Reprezentante Jéneru iha Perspetiva Movimentu
Feminista “Feto ne’ebé iha tatto”
Hein iha Edisaun tuir mai…..
Obrigado ba Komprensun tomak…
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