Hanesan ita koa'lia iha Uma;
Ha’u hatene Forsa Humanista Timor-Leste “FHTL”, ha’u hatene mos saida mak FHTL hakarak, vizaun FHTL atu lori Sosiedade Timor ba ne’eb’e, maibé dalaruma, sira rasik lahatene-an katak sira ne’e-sé, no atu halo saida, atu ba ne’ebé no hatur sosiedade saida?
Humanisme la’os ideolojia, humanisme
ne’e perspetiva filijofia ba norma etikal umanidade, no Volutarizmu ne’e termu
ida ba asaun voluntariu ida, la’os espesifiku ba asaun sein-fins lukrativu de’it
no la’os de’it espiritu ida atu fó-an de’it
ba servisu ida sein obtém vantajen no benefisiu ida, maibé voluntarizmu ne’e prinsipiu
movimental ida ba movimentu ida nia funsaun atu sai vanguarda ba povu oprimidu
iha kontestu luta ba klase sosial. Tanba ne’e iha Humanisme Marxista,
ne’ebé iha nia esforsu hodi luta ba umanidade sein kompromi hodi kontra
esploitasaun. Esforsu Marxisme ida ne’e ho objetivu atu atu atinze kondisaun
sosial ida ne'ebé garante alegria umanidade, katak buat hotu ne'ebé ho forma
esplorasaun ba valor umanidade, tenke hamoos husi mundu ida ne’e. FHTL keta
hanoin sala kona-ba Humanisme Marxista, tanba Humanisme Marxista la prioritiza
norma etikal umanidade, nunka promete atu fó kontenti ba ema ida de’it, Humanisme
Marxista só promete atu hamoos emelemtu ne’ebé hamosu tristeza invidual ne’ebé
afeta ba vinkulasaun entre individu ho sosiedade. Presiza mos hatene liu tan
katak,, Humanisme Marxista, ne’e radikal no militan tanba iha pratika, katak la’os
idealis de’it maibé la’o duni iha vida sosiedade real. No atu atinze vizaun
sira ne’e mak, liu-husi Komunizmu. Tanba fila ba hanoin antes, Humanizmu la’os
ideolojia.
Iha okos mai ne’e, referénsia
kiik-oan ida atu hatene lolos saida mak Komunikasaun Humanizmu;
Trabalho Estudu husi Aluna
Semestre 5 ida iha UNTL ne’ebé hetan apoiu elaborasaun husi ha’u rasik, no
karik relevante atu públika hodi kolega sira iha FHTL bele intende di’ak liu,
mezmu antes ne’e lee ka estuda ona iha fatin seluk ho forma ketak ida, maibé la
signfika lee hikas hodi komprende iha hakerek sira okos mai ne’e sala.
Z-Ray Vilela
Teoria Komunikasaun
Humanisme
Komprensaun Jerál
Komunikasaun
Universalmente
Komunikasaun define nu’udar prosesu ida, iha ne'ebé ema ida ka liu, grupu,
organizasaun ka sosiedade ida kria, no utiliza informasaun atu bele interligadu
ho ambiente no ema seluk. Iha konseitu jerál, komunikasaun estabelese ho forma
lisaun ka verbal ne'ebé bele komprende husi parte rua ne'ebé fahe informasaun
ba malu. Bainhira laiha língua verbal ida ne'ebé komprende husi parte rua
ne'ebé komunika ba malu. Komunikasaun mos bele utiliza karaterístiku isin no
hatudu atitude determinante balun, hanesan hamnasa, doko ulun, hasae kabas no
seluk tan. Meiu ida ne’e hanaran komunikasaun ho língua não-verbal.
Komunikasaun mos define nu’udar prosesu tranzmisaun informasaun (Mensajen,
ideia no aspirasaun) husi parte ida ba parte seluk.
Teoria Komunikasaun
Teoria
komunikasaun nu’udar vizaun no estratéjia ne'ebé sei forma ferramenta no
estrutura servisu algo ida ne'ebé sei implementa. Iha prosesu komunikasaun, teoria sei promove
forma no regra komunikasaun ne'ebé sei halo. No liu husi hakerek ne’e duni mak
esplikasaun kona-ba teoria komunikasaun hatur. Ho nune’e, kada ajente
komunikasaun ezekuta asaun haat: forma, tranzmite, re-sebe no prosesa mensajen.
Asaun haat refere sei hamosu sekuénsia tui-tuir malu. Forma mensajen ida
signifika kria ideia ka aspirasaun ida. Ida ne’e akontese iha ema ida nia
kakutak liu husi prosesu funsionamentu sistema nervozu. Mensajen ne’ebé forma
ona sei tranzmite ba ema seluk. Portantu, diretamente ka indiretamente. Forma
no manda mensajen, ema ida sei simu mensajen ne'ebé hato’o husi ema seluk.
Tuir akordu Borman (1989), Teoria komunikasaun nu’udar liafuan ida/termu ida ne'ebé hakotu (Paying) ba desizaun hotu-hotu no análize ne'ebé halo ho kuidadu, sistemátiku no konxientemente kona-ba komunikasaun. Enkuantu, tuir akordu LittleJohn (1996), Teoria komunikasaun katak teoria ida mesak ka akumulasaun (Pensamentu Koletivu) ne'ebé obtein husi teoria tomak ne'ebé interligadu ho prosesu komunikasaun. Iha parte seluk, Teori komunikasaun nu’udar teoria ne'ebé utiliza hanesan ferramenta hodi argumenta no ha-kle’an, esplika , avalia, halo previzaun ho hanoin atu kompriende fenomena komunikasaun. Akordu ne’e hasai husi Saodah Binti Wok Awang no Narimah binti Ismail.
Teoria Komunikasaun
Humanisme
Teoria
Komunikasaun konsiste teoria lubun balun no oin-oin ho definisaun no
funsionamentu diferente, iha ne’e hatur mos Teoria Humanisme nu’udar parte ida
husi Teoria Komunikasaun. Parte ida husi Teoria Humanisme mak Teoria husi McNeil
(1977), iha ne'ebé iha lian inglés dehan “In many instances, communicative
language programmes have incorporated educational phylosophies based on
humanistic psikology or view which in the context of goals for other subject
areas has been called ‘the humanistic curriculum” signifika, teoria
humanisme iha ensinu língua, implementa ona iha kurríkulu ensinu língua ho
termu kurríkulu humanistisku, (Humanistic
curriculum), ne'ebé aplika iha Norte Amerika iha final Tinan 1960 no inisiu
1960. Teoria ida ne’e énfaze iha divizaun supervizaun no responsabilidade
koletiva entre alunu hotu-hotu. Humanistic curriculum ida ne’e énfaze ba mentalidade, sentimentu no komportamentu
alunu sira, liga ho matéria ne'ebé hanorin ba nesesidade bázika no nesesidade
moris alunu sira. Teoria ida ne’e konsidera katak kada alunu hatur nu’udar
objetu ensinu ne'ebé iha razaun diferente ba aprendizajen língua. Objetivu husi
teoria ida ne’e mak atu hasae kapasidade alunu sira nian atu bele dezenvolvidu
iha sosiedade nia leet. Iha lian ingleza dehan
“The deepest goal or purpose is to develop the whole persons within a
human society.” (McNeil,1977).
Teoria Humanisme iha
Konseitu Edukasionál
Teoria
Humanisme nu’udar parte ida husi teoria ne'ebé hatur iha teoria edukasaun no
dixiplina siénsia edukasionál. Teoria
Edukasionál nu’udar vizaun ka akumulasaun ideia bázika edukasaun ne'ebé
idealiza no hatur ho forma sistema no konseitu husi aplikasaun enkuadramentu
legal.
Tuir akordu Mudyaharjo (2002:26), esplika, katak Teoria Edukasionál nu’udar vizaun no akumulasaun ideia bázika edukasaun ne'ebé hatur iha sistema no konseitu ida. Edukasaun nu’udar sistema ne'ebé konsiste iha signifika ba grupu determinante balun ne'ebé iha relasaun espesiál no vice-versa no iha informasaun. Aleinde ne’e, edukasaun mos bele define nu’udar komprensaun signifikante, oinsá prosesu edukasaun ne’e implementa no pratika mak nu’udar implementasaun edukasaun ho forma konkretu (Realidade).
Husi
definisaun sira ne’e, bele foti konkluzaun ida katak, Teoria Edukasionál
nu’udar akumulasaun konstrutivu, konsetuál, definitiva, argumentar, no
proporsaun kona-ba meiu muda atitude no komportamentu ema ida iha vizaun atu
atinze umanidade ne'ebé justu no sivilidade, aleinde ida ne’e iha teoria
edukasionál oferese manual ida ba pratika edukasaun no iha funsaun hodi
deskreve, esplika, no halo previzaun ba aspetu hotu ne'ebé iha edukasaun nia
laran.
Enkuantu,
Teoria Humanisme nu’udar konseitu aprendizajen ne'ebé hare liu ba aspetu
dezenvolvimentu personal umanidade. Fokaliza ba poténsia umanidade hodi buka no
hetan kapasidade ne'ebé sira iha no dezenvolve kapasidade refere. Teoria
humanisme mos adota barak liu prinsípiu progresivu no obtein estipulasaun husi
existensialisme, ne'ebé konsiste sentralizasaun juvenil, papél profesor ne'ebé
la autoritáriu, fokaliza ba sujeitu ensinu ne'ebé inkilina ativu, no elementu
edukasaun kooperativu no demokratiku. Signifika, teoria humanisme katak
fokaliza ba komportamentu umanidade. Aleinde ida ne’e, teoria edukasionál
humanistisku nia atitude fó importánsia liu konteúdu husi aprendizajen husi
prosesu ensinu ne’e rasik. teoria edukasionál ne’e rasik barak liu ko’alia
kona-ba konseitu edukasaun hodi forma ema ne'ebé ha-mehi ba ho objetivu atu
halo ema sai ema lolos inklui prosesu aprendizajen ne'ebé ho forma ideal liu.
Signifika, halo ema sai ema lolos katak komportamentu ema nian determina husi
ema ne’e rasik no iha kompriensaun hodi
hasoru ambiente no nia-an rasik.
Teoria Edukasaun
Humanisme
Tuir
teoria humanisme, objetivu husi ensinu ka edukasaun mak atu halo ema sai ema
lolos. Prosesu edukasaun sei konsidera susesu baihira estudante refere
kompriende nia ambiente no nia-an rasik. teoria aprendizajen ida ne’e koko atu
koñese komportamentu estudante husi parte atitude autór rasik, laos husi parte
observador. Ho nune’e iha akordu Rogers, prosesu ne'ebé importante
liu iha aprendizajen mak importánsia profesor atentar prinsípiu edukasaun no
ensinu, mak hanesan:
1. Sai
ema, signifika iha forsa ne'ebé rasional hodi estuda. Alunu labele estuda buat
ne'ebé laiha signifikante.
2. Alunu
sei estuda buat ne'ebé iha vantajen ba nia-an. Organizasionál-idade matéria
estudu, signifika organiza matéria no ideia foun ne'ebé signifikante ba alunu
rasik.
3. Organizasionál-idade
matéria estudu, signifika organiza matéria no ideia foun ne'ebé signifikante ba
alunu rasik.
4. Estudu ne'ebé signifikante iha sosiedade modernu signifika estuda kona-ba
Pensamentu Adisional
Hakerek na’in:
Pensamentu Humanisme
(Antropologia) Marx
1.
Natureza
Umana
Iha
pensamentu Marx, Marx utiliza konseitu lubuk ida hodi esplika umanidade. Nia
hateten, naturalmente ema nu’udar kriatura ne'ebé independente, no konsiste
hakarak no nesesidade. Nia hatutan katak, tanba naturalmente ema nu’udar kriatura ne'ebé independente, no konsiste
hakarak no nesesidade, tanba ne’e iha sai trabalhador (Worker) no Produtór (Producer) husi buat hotu atu satisfás
nia hakarak no atende nia nesesidade. Aleinde ne’e, ema mos nu’udar kriatura
rasional, moral, no kriatura kriativu, iha ne'ebé nia kria rasik nia atividade
sira.
2.
Umanu
no Nia Servisu Sira
Tuir
Marx, servisu nu’udar atividade fundamental. Servisu nu’udar instrumentu ida
hodi kria identidade rasik. iha ne’e, interpretasaun Marx konsiste iha razaun
tolu. Primeiru, liu husi servisu mak ema bele objektifika nia-an hodi bele
koñese husi sosiedade. Segundu, ho servisu mak ema bele koñese-an, inklui
atinze nia abilidade sira no espresa nia liberdade hanesan na’in ba natureza no
bele dezenvolve natureza tuir nia hakarak. Terseiru, liu husi servisu mak ema
bele hare nia-an husi nia obra refere, no bele valoriza no tane-aas.
Ligadu
ho Pensamentu Humanisme (Antropologia) Marx iha pájina ikus, hakerek na’in kok
atu lori Karl Marx nia ideia ida hodi loke hanoin katak, humanisme nu’udar
ideia seluk husi ideia Marxisme, atu hatene di'ak liu tan, tuir mai ita hamutuk
livru Marx.
Humanisme, Parte Seluk
husi Ideia Marxisme
Durante
ne’e, iha sírkulu sosiedade, ema barak mak hare Marxisme nu’udar doutrina
Materialistis ne'ebé soke doutrina Relijiaun. Ho nune’e, ema hotu presiza no
dala barak taka-an liu ba doutrina refere. Inklui grupu Anti-Marxisme ne'ebé
hatur vingansa ba ideolojia refere moris prósperu iha mundu tomak, inklui
sosiedade Timor-Leste.
Perspetiva
negativu refere akontese tanba hare doutrina Karl Max husi parte ida de’it .
dala barak ema hotu so hare no komprende ideia Marx antiga, hanesan hatur iha
nia livru ikus sira. Afinál, aleinde ateistisku ka lae, vizaun Karl Max, nia
mos nu’udar ema ne'ebé tane-as valor umanidade. Sírkulu Anti-Marxisme no
Pro-Marxisme, dala barak haluha katak, iha doutrina Marx nian ne'ebé importante
tebes mos, mak ideia ne'ebé bain-bain hanaran Nova ideia Marx . entre ideia Marx ne'ebé mos liu mak, Economic
and Philosophical Manuscripts, ideia ida ne'ebé hakerek husi Marx iha
Paris iha 1844. Iha Nova ideia Marx, mak ita hasoru figura Karl Marx ne'ebé sai
hanesan filózofu humanista.
Nu’udar
Pensador prinsipal ida, Marx iha nia ideia dahuluk hatur katak administrasaun sosial hotu-hotu tenke dirije
tuir evolusaun umana. Marx mos hateten katak, umanidade tenke nafatin sai
objetivu, no labele sai de’it instrumentu.
Embora, umanidade mos tenke iha kapasidade atu hadi’a-an iha istória nia laran.
Presiza hatene katak,
Humanisme Marxisme, aleinde ho forma radikal no militan, ho forma mos prátiku.
Signifika, Marxisme la ko’alia de’it
kona-ba ideia umanidade, maibé realiza iha vida real sosiedade.
Realizasaun ida ne’e hatudu momoos iha komunisme. Entaun, komunisme mak hatudu
realidade hodi esforsu atu hamosu no atinze umanidade ne'ebé idealiza husi Karl
Max.
Ba
ema hotu ne'ebé komprende no koñese katak Marxisme ne’e doutrina Anti-Maromak,
presiza lee livru ho Títulu “MARX MUDA:
MARXISME BERWAJAH MANUSIAWI” hodi nune’e labele monu ba perspetiva negativu
kona-ba doutrina Marx.
Livru
ne’e iha Biblioteka Movimentu Leitura ba Transformasaun Sosial (M.LETRAS),
fatin, Luta, Hamutuk, Farol-Dili.
0 komentar :
Post a Comment
Komentariu lao ho Etika